BlauwBloed--overlayTop BlauwBloed--overlayBottom BlauwBloed--overlayHeader BlauwBloed--overlayLeft BlauwBloed--overlayOrange Icon--npo Icon--EO Icon--tag Icon--search Icon--menu Icon--close Icon--image Icon--photo Icon--audio Icon--video Icon--play Icon--instagram whatsapp instagram-with-circle Icon--mail twitter twitter-with-circle facebook facebook-with-circle Icon--rss clock

‘Lieve Trix, ik mis ons’

‘Je gaat gewoon mee en zwaait naar burgers. Kappenou.’ Met name de beelden van de dochters van het koninklijk paar bleken op Koningsdag een bron van inspiratie voor twitterend Nederland.

De drie prinsessen – nu niet meer als drieling van verschillende grootte maar als drie individuen – moesten duidelijk even op gang komen. Iedereen die kinderen heeft of ooit zelf kind geweest is, zal begrip hebben voor het feit  dat ze niet meteen de indruk wekten dat dit de allerleukste dag van hun leven was. Amalia werd betrapt op een blik die uitstekend past bij een Hollandse zegswijze: kijken of je je laatste oortje versnoept hebt. Elke (pre)puber pleegt er van tijd tot tijd zo bij te zitten, maar bij de Prinses van Oranje lokt zo’n frons natuurlijk creatieve analyses uit, zoals ‘De zwaarte van de erfopvolging’ of ‘Ik dacht dat verveelde prinsesjes alleen in sprookjes voorkwamen…’

Maar de oordopjes van de i-pod die onder haar cape uit piepten, maakten veel goed. Gelukkig, ze reageert net als alle andere kinderen en is, aldus een tweet, kennelijk ‘voorbereid op een zeer lange vervelende dag.’ Op de Eikenhorst zijn ze ongetwijfeld uitentreuren voorbereid op hun rol deze 27e april. Wie weet ging het er inderdaad aan toe zoals iemand tweette: ‘Nee, je mag niet bij oma logeren. En de Ninteno laten we thuis. Je gaat gewoon mee en zwaait naar burgers. Kappenou.’

Nieuwe stijl

Koningsdag-nieuwe stijl werd op de sociale media uitgebreid becommentarieerd. De opzet kreeg de handen niet massaal op elkaar.

Twitteraars die teksten publiceerden als ‘Prima feestje zonder al dat oubollige gedoe’  kregen niet al te veel bijval.

De critici leken de overhand te hebben. ‘Dit is niet nieuwerwets maar ouderwets’, aldus een teleurgestelde burger. ‘Een beetje slaapverwekkend als je het mij vraagt’ was nog een van de vriendelijkste reacties. ‘Gaap’ vatte een ander het kernachtig samen. ‘De saaiste Koningsdag ooit’,

Er was verbazing. ‘Ik ergerde me er altijd aan dat het altijd van die oud-Hollandse spelletjes waren, dat kon best moderner. Maar dit is zó saai. Als het zo moet, hoeft het voor mij niet.’ Het was ‘met Bea veel leuker’ oordeelde een twitteraar die kennelijk sowieso moeite heeft met het feit dat we inmiddels een ander staatshoofd hebben.

‘Langdradig en onpersoonlijk’, twitterde iemand die de nieuwe opzet van Koningsdag ’niet geweldig’ vindt. ‘De Sinterklaasoptocht is leuker om naar te kijken.’  Waarna iemand het voor het feestvarken opnam: ‘Ach, als Willem-Alexander het maar naar de zin heeft, het is zijn verjaardag.’

‘Opeens denk je: wc-pot werpen is eigenlijk best leuk’, bekent iemand. Alsof dit de afgelopen decennia een vast onderdeel van Koninginnedag was. Ter geruststelling: het is een zeer lokaal gepraktiseerd tijdverdrijf dat nog maar een aantal jaar in zwang is.

En of de Konings-Koninginnedag oude stijl nu wel of niet leuker was: een beetje weemoed is er altijd. Onder de twitternaam Margriet liet iemand weten: ‘Lieve Trix, ik mis ons…’

Het kan natuurlijk altijd nóg nieuwer. Zo kwam er een voorstel langs waarbij oud en nieuw kunstig in elkaar worden gevlochten. ‘Max & WA blijven thuis koekhappen en geven iedere belastingbetalende Nederlander 1000 euro van hun kapitaal.’ Een ander zette daar meteen een domper op: ‘Je gelooft in sprookjes, kunnen ze niet betalen! Te veel bestellingen lopen nog. ‘ Maar dat zag de indiener van het idee toch anders: ‘Conservatieve inschatting van geconfisqueerd belastinggeld is 12 miljard dus dat kan er wel vanaf.’

Warmpjes

Je hoeft trouwens geen koning te zijn om er warmpjes bij te zitten. Dat was de boodschap van een bedrijf in thermostaten, een van de vele voorbeelden van commercials die inhaken op Koningsdag.  De suggestie van de KLM om de toestellen oranje te verven, riep enthousiaste reacties op. Centraal Beheer buitte het thema vrijmarkt uit en zette twee van de drie prinsessen voor het paleishek neer met onder andere de hermelijnen mantel in de uitverkoop. ‘Voor 50 cent? M’n zus is het even aan mijn moeder vragen.’ Iemand reageerde: ‘Is nog van een oud vrouwtje geweest.’

Een enkeling gebruikte het medium twitter om een inhoudelijke discussie aan te zwengelen. Zo verwees historicus Geerten Waling naar een artikel dat hij eind vorig jaar samen met Coos Huijsen schreef over de essentie van het vieren van de verjaardag van de vorst. ‘Niet voor niets gebeurt zoiets nog maar in drie Europese monarchieën: het wekt de indruk dat onmondige kinderen een feestje geven ter ere van de traditionele landsvader. De meeste westerse landen vieren als nationale feestdag een belangrijk historisch moment of gezamenlijke beslissing. Dat zou Nederland ook moeten doen. Het populaire karakter van Koningsdag is zeker van betekenis, maar waarom kan dat niet samengaan met inhoud?’ Je zou toch denken dat dat laatste in Dordrecht wel degelijk is geprobeerd. Nog meer inhoud – dat maakt het volgens de meesten alleen nóg maar saaier…

 

Blauw Bloed , AV

 

Het laatste nieuws in je mailbox!

Schrijf je in en ontvang elke vrijdag de nieuwsbrief van Blauw Bloed!

Lees ook