BlauwBloed--overlayTop BlauwBloed--overlayBottom BlauwBloed--overlayHeader BlauwBloed--overlayLeft BlauwBloed--overlayOrange Icon--npo Icon--EO Icon--tag Icon--search Icon--menu Icon--close Icon--image Icon--photo Icon--audio Icon--video Icon--play Icon--instagram whatsapp instagram-with-circle Icon--mail twitter twitter-with-circle facebook facebook-with-circle Icon--rss clock

Koning vliegt puur voor ontspanning

Het vliegen begon ooit als jongensdroom, nu is het voor koning Willem-Alexander vooral ontspanning. Dat zegt hij woensdag in een interview met De Telegraaf.

"Voor mij is het belangrijkst dat ik een hobby heb waar ik me volledig op moet concentreren", aldus de koning, die regelmatig op KLM-vluchten vliegt. "Je hebt een vliegtuig, passagiers en een bemanning. Daar draag je verantwoordelijkheid voor. Je kan je problemen van de grond niet meenemen naar boven. Je kan je even volledig los schakelen en ergens anders op concentreren. Dat is voor mij de grootste ontspanning van het vliegen."

Willem-Alexander vliegt altijd met een vast clubje. Tijdens de uren in de lucht worden ook heel persoonlijke zaken besproken, bevestigt hij. "Het is sowieso heel goed om iemands alertheid te testen als je over het leven praat. Want dan weet je of iemand zorgen heeft. Daar worden we eigenlijk ook op getraind. Huwelijken, overlijden en huizen zijn de drie punten waar je mee kan testen of iemand stress heeft thuis of niet."

Regeringstoestel

Het contact met de passagiers is sinds 11 september zo goed als verdwenen. Daarvoor stond de deur van de cockpit vaak gewoon open. "En kwamen er regelmatig mensen een kijkje nemen. En dan vonden mensen het leuk of verbazingwekkend dat ik daar zat. Na 11 september is de cockpitdeur dicht en is er veel minder contact tussen de cabine en de cockpit. Maar ja, sommige mensen herkennen mijn stem bij het omroepen tijdens de vlucht."

Nog voor de zomer laat de koning zich omscholen zodat hij straks in een Boeing 737 kan vliegen. Het nieuwe regeringstoestel heeft daarin geen rol gespeeld, benadrukt Willem-Alexander. "Het leek me leuk om ook eens op andere bestemmingen te vliegen, met meer passagiers en langere afstanden. Dat was voor mij echt de drijfveer voor de omscholing naar de 737."

Bron: ANP

Meer over

Dit artikel zit in de dossiers: