Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Het rotsvaste geloof van koningin Elizabeth

8 september 2022 · Leestijd 5 min

Koningin Elizabeth, die begin juni nog haar 70-jarig regeringsjubileum vierde, is donderdag 8 september 2022 overleden op 96-jarige leeftijd op Balmoral Castle. Het christelijk geloof speelde een belangrijke rol in het leven van koningin Elizabeth. Niet alleen omdat ze als vorstin het hoofd van de Anglicaanse kerk was, maar ook omdat ze geloofde in God en Jezus als haar persoonlijk redder zag.

Op 6 februari 1952 wordt Elizabeth op 25-jarige leeftijd koningin door het overlijden van haar pas 56-jarige vader koning George VI. Haar kroning volgt een dik jaar later, op 2 juni 1953, in Westminster Abbey. Naast koningin wordt zij ook het hoofd van de Anglicaanse Kerk van Engeland. Dat Elizabeth overtuigd christen is, is al bekend voordat zij de troon beklimt.

Op haar eenentwintigste verjaardag in 1947 vertelt ze in een radio-interview: "Ik verklaar dat ik mijn hele leven, of het nu lang of kort is, u zal dienen. Maar ik weet dat ik dit niet alleen kan doen. God, help me om mijn gelofte waar te maken." Tijdens haar kroning spreekt ze de eed uit: "Voor Gods aangezicht betuig, getuig en verklaar ik plechtig en oprecht dat ik een gelovig protestant ben."

Lees verder onder de foto.

Queen_Elizabeth_coronation.jpg

Tv-dominee

Een bijzondere band én inspiratiebron voor Elizabeth is de inmiddels overleden Amerikaanse evangelist en televisiedominee Billy Graham. De koningin hoort de beroemde predikant op tv zeggen dat hij "een evangelie wil preken van hoop, en niet van wanhoop". Daarop nodigt ze hem diverse malen uit op Buckingham Palace waar hij niet alleen koffie met haar drinkt, maar ook voor de hele koninklijke familie preekt.

Bekijk meer over de vriendschap tussen Billy Graham en Queen Elizabeth: 

Kersttoespraken

Hoe ouder Elizabeth wordt, hoe vaker ze zich uitlaat over haar relatie met God. In haar jaarlijkse kersttoespraken spreekt ze dan ook openhartig over haar geloof. In 2002 zegt ze: "Ik weet hoe belangrijk het geloof voor mij is. Het helpt me door goede en slechte tijden heen. Elke dag is een nieuw begin. Ik wil proberen om het goede te doen, het grote plaatje te zien. Om elke dag weer het beste van mijzelf te geven en om mijn vertrouwen op God te stellen. Mijn kracht komt uit de hoopvolle boodschap van het christelijk geloof."

Twee jaar later verwijst ze in haar toespraak naar het verhaal van de barmhartige Samaritaan uit het Lucasevangelie en noemt ze het voor haar "één van de belangrijkste lessen uit de Bijbel". "Jezus vraagt: 'Wie is je naaste?' Dit is een tijdloos verhaal. Iedereen is onze naaste. Huidskleur of afkomst maken niets uit. Het is veel belangrijker naar onze naaste om te kijken dan om culturele en religieuze verschillen uit te lichten."

Ook in 2011 verwijst ze naar het christelijk geloof. "God heeft een uniek Persoon naar deze wereld gestuurd. Niet een filosoof of een belangrijke generaal. Nee, een Redder die vergeeft. Vergeving is het hart van het christelijk geloof. Het kan gebroken gezinnen weer bijeenbrengen, het kan vriendschappen herstellen en het kan gescheiden gemeenschappen weer verzoenen. Als we vergeven, dan ervaren we de kracht van Gods liefde."

Lees verder onder haar kersttoespraak.

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Drie jaar later zegt ze in haar toespraak dat het leven van Jezus Christus een "inspiratie en anker" in haar leven is. "Hij is een voorbeeld van verzoening en vergeving. Hij strekte Zijn handen uit in liefde, acceptatie en genezing. Het voorbeeld van Christus heeft mij geleerd om iedereen te waarderen en respecteren, of ze nu geloven of niet."

Lees verder onder de kersttoespraak van 2014.

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Roeping

In het voorwoord van het boek The Servant Queen and the King She Serves, dat op Elizabeth's negentigste verjaardag verschijnt, wordt meer dan duidelijk dat koningin Elizabeth Jezus beschouwt als de Koning die zij wil dienen. Ook zegt ze veel van God te hebben ervaren: "Ik ben dankbaar voor alle gebeden en voor Gods onwankelbare liefde. Ik heb Zijn trouw al die tijd gezien, 64 jaar lang."

Koningin Elizabeth zag het koningschap als een roeping die haar door God werd gegeven. Ze heeft daarom nooit vrijwillig afstand gedaan van de troon en heeft tot de laatste dag van haar leven het volk gediend. Kort na haar overlijden was boven verschillende Britse paleizen een regenboog te zien. Symbolischer kan bijna niet. Elizabeth zag haar koningschap als een verbond met God. En de regenboog is in de Bijbel niet een natuurverschijnsel, maar het teken van Gods verbond met de mensen, een teken van hoop. Zeventig jaar lang gaf het geloof in God Elizabeth de kracht om haar roeping te vervullen. Na haar dood betrok de lucht, maar de regenboog vormde een teken van hoop.

regenboog-Buckingham-Palace

Een boek over het persoonlijke geloofsleven van koningin Elizabeth is hier online te lezen.

Foto's: ANP

Lees meer over de royals

Misschien ook wat voor jou

Blauw Bloed nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke vrijdag het laatste royaltynieuws in je mailbox.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.

--:--