Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Koningin Máxima in CNN-interview op de bres voor kansarme vrouwen

24 september 2020 · Leestijd 3 min

Koningin Máxima heeft vanmiddag live een interview gegeven op de Amerikaanse nieuwszender CNN. De Amerikaanse presentatrice Julia Chatterley ging in gesprek met de koningin over haar werk als speciaal pleitbezorger voor de Verenigde Naties, en in het bijzonder welke gevolgen de coronacrisis heeft op het werk.

Koningin Máxima op één van haar reizen voor de VN.
Koningin Máxima op één van haar reizen voor de VN.

Al meer dan tien jaar zet de koningin zich in voor meer toegang voor financiële diensten zoals het hebben van een bank- of spaarrekening, of geld overmaken via je mobiele telefoon. 

Het is zoiets als een weg, vertelt de koningin, die het interview door middel van een videoverbinding vanuit Huis ten Bosch geeft. "Het is de infrastructuur die een land nodig heeft voor een economisch systeem. Het is een manier om te sparen, om te betalen, om je te verzekeren tegen risico’s en om in kansen te investeren. Daar werken we in veel landen heel hard aan."

Van gezondheidscrisis naar sociale crisis

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat mensen op dit gebied in de problemen zijn gekomen. "Het begon als een gezondheidcrisis, maar werd al snel een economische en sociale crisis", zegt de koningin hierover. "In sommige landen zijn mensen extreem kwetsbaar. Zij hebben geen toegang tot dingen die wij normaal vinden zoals veiligheidsnetwerken of verzekeringen. Dat zijn de eerste mensen die hun baan verliezen, en dan met name vrouwen." 

In de coronacrisis hebben veel mensen hun baan verloren, maar in het geval van vrouwen is dit aantal nog veel hoger, vertelt de koningin. En dat terwijl deze vrouwen hun bedrijf nodig hebben om te kunnen leven. "In Afrika heeft 60 procent van de vrouwen hun inkomen volledig verloren. Drie keer meer dan mannen. Dat is waar we goed naar moeten kijken. Het probleem is ook dat vrouwen 25 procent minder kans hebben toegang te krijgen tot een telefoon of internet." Hierdoor kunnen zij hun bedrijf dus niet gemakkelijk digitaliseren, en daardoor verliezen zij direct hun baan.

Samenwerking

Mensen toegang te geven tot financiële diensten is iets wat de overheid mogelijk moet maken, vertelt de koningin. Sinds de coronacrisis is dat in sommige landen in een stroomversnelling gekomen, zoals in Pakistan. Daar is geïnvesteerd in een slim systeem voor online identificatie, waardoor mensen gemakkelijker via hun telefoon hun zaken kunnen regelen. Allerlei overheidsprogramma's (denk hier bijvoorbeeld aan verzekeringen) werden gedigitaliseerd en konden zo online geregeld worden. Maar liefst 17 miljoen mensen werden bereikt met dit nieuwe systeem. 

Ook benadrukt de koningin dat het bij het mogelijk maken van financiële diensten heel belangrijk is dat de overheid samenwerkt met bedrijven. Zoals telecombedrijven, die kunnen helpen om zoveel mogelijk mensen en met name vrouwen aan een smartphone te helpen. "Er is een groep van CEO's van allerlei bedrijven, van telecom tot banken. Zij werken samen om de markt te digitaliseren in een bepaalde regio. Ze zorgen dat er mobiele betalingen kunnen worden gedaan, zowel voor de verkopers als de klanten. En zo zie je dat het beter gaat. Deze vormen van samenwerking, ook binnen het bedrijfsleven, is heel belangrijk."

Wil je meer lezen over het thema recht doen? Lees dan verder op eo.nl/rechtdoen

Lees meer over de royals

Misschien ook wat voor jou

Blauw Bloed nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.

--:--