Máxima leert over hamstergedrag en afvalverwerking
Máxima heeft donderdagmiddag met eigen ogen gezien hoe het in de supermarkt vergaat sinds de coronacrisis. De koningin ging langs bij een vestiging van supermarktketen Jumbo in Nijmegen-Fenikshof.
Vakkenvullers, kassamedewerkers en medewerkers van de versafdeling deelden hun ervaringen van de afgelopen maanden met de koningin. Zij vertelden Máxima over het hamstergedrag van klanten, nieuwe pieken van drukte en door de crisis veranderde werkzaamheden.
Ook kreeg de koningin een rondleiding door de supermarkt en zag ze welke wijzigingen zijn doorgevoerd in alle Nederlandse supermarkten. Tijdens de rondgang werd haar uitgelegd wat er is gedaan om de voedselvoorziening en de gezondheid van personeel en klanten te kunnen waarborgen.
Lees verder onder de foto's.
Ook de tweede stop in Nijmegen van Máxima donderdagmiddag was er een in een vitale sector. Na supermarkt Jumbo was het de beurt aan afvalbedrijf Dar waar de koningin eveneens leerde over de impact van de coronacrisis op die sector.
Omdat mensen sinds een paar maanden veelal thuiswerken heeft de industrie te maken met verhoogde volumes aan afval van particulieren. Medewerkers van de afvalinzameling, reiniging en het groenbeheer vertelden aan Máxima hoe zij omgaan met de werkdruk, de lange wachtrijen voor de milieustraat en de extra hygiëne- en veiligheidsmaatregelen die zijn ingesteld. Máxima kreeg ook een rondleiding over de milieustraat waar ze inzicht kreeg in het afvalbeheer en het integraal beheer van de openbare ruimte.
Haar bezoek aan het afvalbedrijf sloot ze af met een gesprek met Dar en andere andere vitale beroepsgroepen zoals de bedrijfsschoonmaak en de pakketbezorgers over aanpassingen in hun werk tijdens de crisis.