Navigatie overslaan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

NPO Start
Uitgelichte afbeelding

Prinses Margarita had "nooit gedacht" dat haar juwelenlijn "zo groot zou worden"

2 november 2024 · 12:00

Update: 2 november 2024 · 12:00

In 2014 lanceert prinses Margarita haar juwelenlijn 'De Parme Design'. Tien jaar later blikken we met de prinses terug op haar succes én leerpunten. "Ik had niet gedacht dat het zo groot zou worden, dat het zo succesvol zou zijn."

"Mijn eerste ring heb ik ontworpen voor een goede vriend. Hij vond het een goed idee en toen zijn we dus dingen gaan maken. Maar ik wist nog niet dat er een heel merk uit zou komen. Dus dat is heel leuk." Inmiddels zijn we een decennia verder en worden de juwelen van prinses Margarita ook gedragen door leden van de koninklijke familie. "Een heel aantal hebben wel wat sieraden van mij. Als ze het niet mooi zouden vinden, zouden ze het niet kopen denk ik", aldus Margarita. Prinses Laurentien kocht haar allereerste ring. "Daar ben ik heel trots op en heel dankbaar voor. En mijn zusje kreeg voor haar verjaardag een mooie armband. Ik vind dat heel mooi."

In aanraking met juwelen

Anders dan bij andere kinderen, groeit prinses Margarita op met heel wat mooie juwelen om haar heen. Zeker bij haar moeder prinses Irene, die vroeger weleens diademen droeg bij officiële gelegenheden. Maar dit was voor Margarita lang verboden terrein. "Het is altijd leuk om een beetje in de kast van je moeder te rommelen toch? Ik mocht natuurlijk niet aan de juwelen komen, maar ik heb wel altijd geprobeerd de ringen van mijn moeder te dragen", vertelt Margarita. "Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je feestjes hebt en dat je graag de juwelen van je moeder wil dragen."

Lees verder onder de foto.

Prinses Irene met haar dochter prinses Margarita (2023).

Draagbare kunst

"Ik vind het gewoon ontzettend leuk om dingen te ontwerpen die je kan dragen. Ik vind het draagbare kunst eigenlijk." De inspiratie voor haar collectie haalt de prinses uit de natuur. "De natuur vind ik de meest belangrijke inspiratiebron." Iets wat ze van huis uit heeft meegekregen. En daarbij haalt ze ook warme herinneringen op aan Paleis Soestdijk. "Voor mij was op bezoek gaan bij mijn grootouders in de tuin van Paleis Soestdijk het allerleukste wat er was. Op het fietsje of ter paard of lopend. Het was natuurlijk gewoon een heel erg mooie plek om te bezoeken. Het is een prachtige omgeving. En daar heb ik echt wel veel rustige en mooie wandelingen en momenten meegemaakt."

Lees verder onder de foto.

Prinses Margarita laat zich voor De Parme Design inspireren door de natuur.

Leerpunten

Het succes van haar juwelenlijn komt haar niet meteen aanwaaien. Naast de successen, gaat er ook weleens wat mis. "Er is één ring die ik ontworpen heb, die heeft het niet zo goed gedaan. Die ring was wat boller, wat hoger. Een klant had hem gekocht, maar droeg hem niet. Ik heb toch maar aan haar gevraagd waarom niet en toen heb ik haar iets anders uit laten kiezen. Toen was zij daar heel gelukkig mee." Inmiddels kijkt Margarita ook naar de toekomst van haar juwelenlijn. "Ik ben altijd bezig met de volgende stap", legt ze uit. Het buitenland lonkt. "Ik wil met mijn producten naar Spanje toe en daarna graag naar Duitsland. Ik ben er al een beetje mee bezig. Maar ik kan niet alles doen in één keer, dus ik denk dat ik in Spanje ga starten. Want ik vind dat een heerlijk land."

  • Schitterende Blauw Bloed-dag op Paleis Soestdijk

    Blauw Bloed en Paleis Soestdijk organiseren op donderdag 21 november een uniek evenement. Mis het niet!

    Koop hier je kaarten

Beeld: ANP

Afbeelding van deze persoon
Meer over deze royalMargarita Maria Beatriz
Margarita Maria Beatriz

Meest gelezen

Lees ook

Mis niets van Blauw Bloed

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

Lees onze privacyverklaring.