Ook koningin Máxima belt met zorgorganisaties
Koningin Máxima heeft vrijdag gebeld met twee zorgorganisaties. Ze hing aan de telefoon met MIND, een organisatie die mensen met psychische problemen ondersteunt. Daarnaast belde ze met het Amphia Ziekenhuis in Breda.
De koningin voerde een persoonlijk telefoongesprek met MIND-directeur Marjan ter Avest om te vragen hoe het gaat met mensen met psychische problemen en de hulpverleners in de ggz tijdens de coronacrisis.
"Ons koningshuis laat zien zeer betrokken te zijn bij mensen die te maken hebben met psychische kwetsbaarheid. Ontzettend hartverwarmend, dit telefoontje van koningin Máxima. Juist in deze crisistijd heeft onze achterban deze steun hard nodig", gaf Ter Avest na afloop van het gesprek aan.
Er wordt in de geestelijke gezondheidszorg momenteel hard gewerkt aan alternatieve behandelprogramma's zoals videobellen en onlinehulp. Ter Avest: "De koningin toonde zich enorm betrokken bij hoe het met de mensen in de ggz gaat, zowel de hulpverleners als degenen die hulp nodig hebben. Ze beseft dat de coronacrisis een groot effect heeft op de psychische gezondheid van mensen. Met vereende krachten moeten we werken aan de nodige zorg en ondersteuning voor mensen in psychische nood."
Steun en warmte
Op de website van het Amphia-ziekenhuis in Breda staat in een bericht dat koningin Máxima vrijdagochtend zelf contact heeft opgenomen. Volgens het ziekenhuis een gesprek vol 'steun en warmte'. Zo sprak de koningin dank en respect uit naar het ziekenhuis. “Mijn man en ik leven ontzettend mee in deze moeilijke situatie”, aldus Máxima.
Daarnaast hoorde de koningin over het ziektebeeld van de patiënten, het verloop van de ziekte en de gevolgen voor het ziekenhuis en daarbuiten.
Bron: ANP
Foto: RVD