Navigatie overslaan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

NPO Start
Uitgelichte afbeelding

Oproep aan Japans keizershuis om meer online zicht­baar­heid

28 juli 2020 · 12:40

Update: 2 juni 2025 · 10:12

Het wordt tijd dat het Japanse keizershuis het voorbeeld volgt van de Europese monarchieën en meer openheid geeft over de activiteiten, met name ook via sociale media. Dat is de mening van verschillende volgers van het keizershuis, meldt dinsdag de Japan Times. De onzichtbaarheid van keizer Naruhito en keizerin Masako in deze coronatijd begint namelijk op te vallen en is een reden tot ongerustheid.

De Japanse keizerlijke familie zit in een strak keurslijf. Het Bureau van de Keizerlijke Hofhouding bepaalt grotendeels wat de keizer en zijn familie mogen doen, en stelt voorwaarden aan het hoe en wanneer. Een eeuwenoud protocol dient daarbij als handleiding. Het paleis is dan ook wel vergeleken met een vergulde kooi, waaruit geen ontsnapping mogelijk is. De strakke regels hebben zowel bij keizerin Masako als haar schoonmoeder keizerin Michiko herhaaldelijk tot gezondheidsproblemen geleid.

Communicatie over de activiteiten van de keizerlijke familie loopt ook via het Bureau, dat op gezette tijden via persberichten vertelt wat er in het paleis is gebeurd. De keizer wordt meestal niet rechtstreeks geciteerd. "De keizer heeft woorden van waardering uitgesproken voor hun harde werk", heette het maandag bijvoorbeeld nadat het keizerspaar thuis een briefing had gekregen over de economische gevolgen van de coronacrisis door vertegenwoordigers van het Japanse VNO-NCW en de Kamers van Koophandel.

De laatste maanden hebben de activiteiten van het keizerspaar zich geheel tot zulke ontmoetingen beperkt. Nader contact met de bevolking, zoals in Europa gebeurde via Zoom-gesprekken of beperkte werkbezoeken, was er niet bij. Dat heeft geleid tot de roep om hen meer zichtbaar te maken, en ook sociale media te gaan gebruiken.

Bron: ANP

Meest gelezen

Lees ook

Mis niets van Blauw Bloed

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

Lees onze privacyverklaring.