Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Jaaroverzicht 2023: dit vonden jullie de mooiste momenten van de Oranjes

30 december 2023 · Leestijd 3 min

Het jaar is bijna voorbij en daarom blikken we terug naar dé hoogtepunten van 2023. We vroegen aan de Blauw Bloed community welk moment van de Oranjes ze het meest is bijgebleven en er is massaal gestemd. Dit vonden jullie de vijf mooiste momenten van de Oranjes in 2023.

#1 Prinses Amalia's kennismakingsbezoek aan het Caribische deel van het Koninkrijk

Met 22,6% van alle stemmen gaat de reis die prinses Amalia begin dit jaar maakte er met de hoofdprijs vandoor. Jullie vonden het kennismakingsbezoek aan het Caribische deel van het Koninkrijk het mooiste moment van de Oranjes in 2023. De prinses maakte in januari en februari samen met haar ouders koning Willem-Alexander en koningin Máxima een reis langs de Caribische eilanden. Zo leerde de Prinses van Oranje de eilanden beter kennen en wij konden meegenieten.

Prinses Amalia bezoekt Sint-Maarten
Prinses Amalia bezoekt Sint-Maarten tijdens haar tweeweekse kennismakingsreis naar de Cariben.

#2 De podcast van koning Willem-Alexander

Koning Willem-Alexander maakte dit jaar een podcast samen met Edwin Evers waarin hij terugblikte op zijn eerste tien jaar als koning. Met 14,2% van de stemmen komt de podcast 'Door de ogen van de Koning' op de tweede plek. Er is nu ook een boek uitgekomen, waardoor je de gesprekken ook op je gemak kunt teruglezen.

Podcast Door de ogen van de Koning - Koning Willem-Alexander en Edwin Evers tijdens de opnames - 02

#3 De eerste officiële handeling van prinses Alexia

Prinses Alexia werd in 2023 18 jaar en bij die volwassen leeftijd hoort een officiële handeling, zo zou het Koninklijk Huis gedacht kunnen hebben. De prinses doopte het schip Vox Alexia en daarmee werd haar eerste officiële handeling een feit. Jullie vonden dit een belangrijk moment, want met 13,4 % staat het moment op de derde plek.

Alexia schip2
Prinses Alexia straalt op deze warme zomerochtend bij haar eerste werkbezoek.

#4 Het staatsbezoek aan België

In juni dit jaar gingen koning Willem-Alexander en koningin Máxima op staatsbezoek naar België. Daar werden ze hartelijk ontvangen door koning Filip en koningin Mathilde. Dat de twee stellen ook bevriend met elkaar zijn, kon je goed zien op de mooie foto's van het staatsbezoek. Het komt dan ook niet uit de lucht vallen dat 11,9% van de stemmen naar dit hoogtepunt gaat.

Máxima_Filip_Mathilde_Willem-Alexander
Vorige maand waren koning Willem-Alexander en koningin Máxima op staatsbezoek in België. Op de tweede dag waren beide koningsparen bij een muziekvoorstelling in Flagey, Brussel.

#5 Koningsdag 2023 in Rotterdam

Jullie vonden Koningsdag in Rotterdam ook noemenswaardig. 9,4% van alle stemmen ging naar dit moment. Misschien wel omdat het 10 jaar geleden is dat koning Willem-Alexander het stokje overnam van zijn moeder prinses Beatrix. Het was in ieder geval groot feest in Rotterdam. Koningin Máxima kreeg zelfs een Feyenoord-sjaal cadeau.

Willem-Alexander, Máxima, Amalia, Ariane Koningsdag 2023
Het gezin poseert op Koningsdag 2023 in Rotterdam.

Weten welke hoogtepunten de top 5 niet hebben gehaald? Hier vind je de hele lijst met mooie momenten van de Oranjes terug.

Lees meer over de royals

Misschien ook wat voor jou

Blauw Bloed nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.