Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Kinderen prinses Laurentien 'niet op hun mondje gevallen'

23 januari 2019 · Leestijd 2 min

Op basisschool Corantijn in Amsterdam las prinses Laurentien woensdagochtend voor tijdens het Nationale Voorleesontbijt. Na afloop vertelde ze hoe het voorlezen van boeken effect heeft gehad op haar eigen kinderen.

De leerlingen werden tijdens de 16e editie van het Nationale Voorleesontbijt door de prinses voorgelezen uit het boek 'Een huis voor Harry' van Leo Timmers. "Alstublieft, Hare Koninklijke Hoogheid prinses Laurentien", zei het meisje dat het voorleesboek aan de prinses mocht overhandigen waarop de prinses antwoordde: "Wauw, dankjewel."

Anker

'Een Huis voor Harry' gaat over een verdwaalde kat die met behulp van zijn vriendjes zijn huis weer terugvindt. Maar hoe houd je nu tijdens het voorlezen de aandacht van de kinderen vast? "Het belangrijkste met voorlezen is eigenlijk dat je niet door dat boek racet", legt de prinses uit. "Dat je het als een anker gebruikt om het gesprek aan te gaan, en daarbij de interactie zoekt door naar synoniemen van woorden te vragen. Je maakt uitstapjes naar het leven van de kinderen, door bijvoorbeeld te bespreken of ze zelf van katten of andere dingen houden. Maak daar wat moois van, maar tegelijkertijd is het ook geen toneelstuk. Je hebt een boek en een anker, en van daaruit ga je allerlei dingen met elkaar bespreken."

Vroeger heeft de prinses ook vaak voorgelezen aan haar eigen kinderen Eloise, Casimir en Leonore en dat heeft volgens Laurentien een positief effect gehad op hun woordenschat. "Ze horen bij het voorlezen natuurlijk heel veel woorden. Verder is het één op één lastig te zeggen, maar het heeft zeker bijgedragen aan de taalontwikkeling. En ja... ze zijn niet helemaal op hun mondje gevallen."

Bekijk hier de video:

Lees meer over de royals

Misschien ook wat voor jou

Blauw Bloed nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke vrijdag het laatste royaltynieuws in je mailbox.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.

--:--