Kijk: Koning verrast door geveldans bij opening Depot Boijmans Van Beuningen
Met een druk op de knop heeft koning Willem-Alexander vrijdagmiddag het Depot Boijmans Van Beuningen geopend. Het staatshoofd werd daarbij verrast door een verticale dans tegen de gevel van het met 1664 spiegels bedekte Rotterdamse bouwwerk.
Museumdirecteur Sjarel Ex heette de koning welkom op het Museumpark in de havenstad, waar op een steenworp van het in verbouwing zijnde Museum Boijmans Van Beuningen de metershoge spiegelpot is herrezen. Na het welkomstwoord zorgde een dansgezelschap voor een verticaal spektakel en mocht de koning de openingshandeling uitvoeren. Na twee minuten opende zich de tot dan toe onzichtbare deur van het nieuwe kunstdepot en startte de rondleiding van het staatshoofd in het depot.
De koning zei dat hij veel positieve verhalen had gehoord over het nieuwe depot, dat het eerste voor het publiek toegankelijke museumdepot ter wereld is. In het depot zijn werken te zien die tot nu toe in de kelders van het museum Museum Boijmans Van Beuningen bewaard werden. Die kelders werden bij aanvang van de verbouwing in 2019 niet meer veilig geacht. In het depot krijgen bezoekers een indruk van wat er allemaal komt kijken bij het conserveren en verzamelen van kunst. De 151.000 werken hebben een gezamenlijke waarde van 8 miljard euro.
Koning Willem-Alexander voelde zich tijdens de opening van het Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam voor even onderdeel van de collectie. Dat zei de vorst toen hij van heel dichtbij de beroemde gipsen sculptuur Eva van Rodin mocht bewonderen.
Het levensgrote werk van de naakte Eva vormde de eerste stop van de rondleiding die de koning vrijdagmiddag kreeg in het even daarvoor door hem geopende depot. Het werk van Auguste Rodin is al een eeuw in het bezit van het museum Boijmans van Beuningen, en was tot de verbouwing daarvan vast onderdeel van de collectie. Nu het museum is gesloten, heeft Eva in een kleine vitrine op de vierde etage een nieuw plekje gekregen. Speciaal voor de opening was de vitrine geopend en kon Willem-Alexander naast haar staan. Van hoogtevrees moest de koning daarbij overigens ook geen last hebben, want de glazen ondergrond onder Eva's voeten biedt uitzicht op maar liefst drie etages lager.
Tijdens de volgende stop, het schilderijendepot op de vijfde etage van het spiegelende bouwwerk, kreeg de vorst uitleg over het onderhouden en bewaren van schilderwerk. Omdat het depot geen museum is, worden de werken er schoongemaakt, geconserveerd en gerestaureerd. In het schilderijendepot zijn onder meer doeken te zien die tot nu toe in de kelders van het museum werden bewaard. Ook een groot paarse doek van de Amerikaan Mark Rothko hangt in deze ruimte. Om de schilderijen niet te beschadigen met vezels van kleding, droeg zowel de koning als zijn gezelschap hier een witte stofjas.
Bron: ANP