Koningin Máxima in Oud-Beijerland: 'Fijn om weer op bezoek te zijn'
Koningin Máxima heeft donderdagochtend voor het eerst dit jaar een fysiek werkbezoek gebracht. In Oud-Beijerland bezocht de koningin de Christelijke Basisschool (CBS) Sabina van Egmond. Leerlingen, onderwijzers en een aantal ouders informeerden haar over de gevolgen van de coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen op het basisonderwijs. Sinds 8 februari 2021 zijn de basisscholen weer open. Koning Willem-Alexander bezocht vorige week al een middelbare school.
Koningin Máxima sprak tijdens haar verrassingsbezoek - vooraf was degenen met wie ze zou praten verteld dat de burgemeester zou komen - met leerkrachten over de organisatie van afstandsonderwijs, de heropening van de school en mogelijke leerachterstanden. De koningin bleek daarbij op een modelschool te zijn terechtgekomen, waar leerlingen al voor de coronacrisis werkten met laptops en waar veel ruimte was om niet alleen noodopvang te bieden maar ook kwetsbare kinderen fysiek les te blijven geven. Inclusief scholieren die Nederlands niet als moedertaal hebben. "Het lijkt met de achterstand wel mee te vallen", meent directeur Jeffery van der Veeken. "Maar we zullen het zien bij de Cito-toetsen die vandaag zijn begonnen."
Máxima ging onder meer in gesprek met leerlingen uit groep 3 en online met groep 5 en 6, die zich op een andere locatie van de school bevonden. "Het is fijn een bezoek te kunnen doen, om fysiek weer ergens te zijn. Ik heb ook veel digitaal gewerkt", vertelde de koningin aan de kinderen. Ze vroeg steeds naar de ervaringen met onderwijs thuis en of het thuis leren leuker was dan op school. Ook wilde ze weten of de leerlingen zich thuis beter konden concentreren of dat broertjes of zusjes misschien lastig waren.
Lees verder onder de foto's.
Eigen tempo
Máxima was benieuwd naar de voordelen van digitaal onderwijs - een vraag die ze herhaalde bij onderwijzers en ouders - en wat er tijdens de lockdown werd gemist. Dat was meestal het contact met de klasgenootjes. Een van de meest genoemde voordelen was de mogelijkheid om het eigen tempo te bepalen. "Op die manier was ik eerder klaar en kon ik daarna leuke dingen doen", zei Lotte van Moorselaar, klassenvertegenwoordigster van groep 7/8.
Bij het bezoek aan haar klas kwam het tot een onverwacht muzikaal huldeblijk aan de blij verraste koningin, die meer muziek in de klas al jaren in heel Nederland bepleit. Met mondkapjes op en begeleid door meester Ernst Jan Huising zong de groep in het Spaans "dank dat u deze klas bezoekt". De meester nodigde de koningin uit te helpen met het nakijken van de net beëindigde Cito-toets, maar dat aanbod sloeg Máxima lachend af. "Ik ben niet bevoegd."
Luizenmoeder
"Zorgt de lockdown voor meer of minder luizen bij de scholieren?" Het was een intrigerende vraag die donderdagmorgen in Oud-Beijerland werd opgeroepen tijdens een gesprek van koningin Máxima met ouders van leerlingen van de Christelijke Basisschool Sabina van Egmond. "Je zou denken dat er minder last is omdat kinderen minder onderling contact hebben", opperde Máxima.
Ze had het onderwerp niet zelf aangesneden, maar schooldirecteur Jeffery van der Veeken had zijn huiswerk gedaan en wist dat de koningin ervaringsdeskundige was. Toen haar dochters nog op de basisschool zaten, was ze "luizenmoeder". Sanne Baksteen, haar evenknie als "luizenpluizer" op de school in Oud-Beijerland, kon de theorie niet toetsen aan de praktijk. "Het is nu de verantwoordelijkheid van de ouders. We kunnen niet iedereen controleren. Dan zou je een heel pak aan moeten trekken. Dan bezorg je de kleuters een trauma."
De luizencontrole was maar een van de onderwerpen die aan de orde kwamen tijdens het schoolbezoek van de koningin. Daarin werd klassenbezoek afgewisseld met discussies met ouders, onderwijzers en klassenvertegenwoordigers. De leerkrachten spraken over de extra werkdruk door het voortdurend moeten schakelen tussen thuisonderwijs en bijvoorbeeld de noodopvang, en hoe fijn het was geweest om een tijdje maar aan een halve klas les te moeten geven.
"Eindelijk had je tijd om leerlingen echt aandacht te geven", aldus Jurrian Quist, die aan populariteit had gewonnen door zijn digitale gymlessen. "Kinderen moeten bewegen", wist hij. Dat hij zijn leerlingen aanspoorde om trappen op en af te hollen, zullen niet alle ouders altijd even leuk hebben gevonden, veronderstelde koningin Máxima met een glimlach.
Zij was in het gesprek met de leerkrachten vooral benieuwd naar wat van de digitalisering van het onderwijs overblijft wanneer het schoolleven weer enigszins normaal wordt. "Wat heeft het gebracht?", wilde Máxima weten, waarbij het potentieel om de werkdruk te verminderen en de mogelijkheid voor leerlingen om in eigen tempo te leren als blijvende voordelen werden genoemd. "Maar direct contact blijft belangrijk. Dat heb je via een scherm niet", aldus begeleider Conny Plugge.
Het was belangrijk dat de kinderen weer naar school mochten, stelde koningin Máxima bij vertrek. "Wij denken aan u", betrok ze koning Willem-Alexander in haar wens. Hij was vorige week al gaan kijken in een middelbare school.
Bron: ANP