Navigatie overslaan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

NPO Start
Uitgelichte afbeelding

Koningin Silvia: we moeten kinderen weerbaarder maken!

23 maart 2021 · 15:40

Update: 5 juni 2025 · 11:18

Koningin Silvia van Zweden denkt dat er nog winst te behalen valt op het gebied van drugspreventie. De echtgenote van koning Carl Gustaf vindt dat kinderen en jongeren positief moeten worden beïnvloed zodat ze later verstandigere keuzes maken. Dat zei Silvia dinsdag in een videoboodschap tijdens de opening van de digitale conferentie Zweden tegen drugs.

"Kinderen en jongeren zijn kwetsbaar", aldus de koningin. "Daarom is het zo belangrijk dat we ze al op jonge leeftijd positief beïnvloeden; dat we hun gevoel van eigenwaarde en geloof in de toekomst versterken, evenals hun eigen kracht om groepsdruk en destructief gedrag te kunnen weerstaan. Als we daarin slagen, zal het een overwinning zijn voor iedereen en voor onze hele samenleving."

De conferentie is georganiseerd door de Zweedse stad Borås om drugspreventie landelijk aan te pakken. Onder anderen werknemers in de zorg, drugspreventie en van justitie zijn erbij aanwezig.

Hart voor kinderen

Koningin Silvia heeft een grote maatschappelijke betrokkenheid. Ze zet zich al vele jaren onvermoeibaar in voor de rechten van de (jonge) mens. In 1999 richtte Silvia de World Childhood Foundation op. Deze stichting, waarvan haar dochter prinses Madeleine beschermvrouwe is, ijvert voor de naleving van kinderrechten, een veilige leefomgeving en betere toekomst voor kwetsbare kinderen over de hele wereld.

Bron: ANP

Afbeelding van deze persoon
Meer over deze royalSilvia Renate Sommerlath
Silvia Renate Sommerlath

Meest gelezen

Lees ook

Mis niets van Blauw Bloed

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

Lees onze privacyverklaring.