Navigatie overslaan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

NPO Start
UDEN - Koningin Maxima tijdens een werkbezoek aan schoonmaakbedrijf CSU, de winnaar van de Koning Willem I Prijs in de categorie Grootbedrijf. ANP ROYAL IMAGES POOL PIROSCHKA VAN DE WOUW.

Máxima op werkbezoek bij schoon­maak­be­drijf

20 april 2021 · 16:03

Update: 5 juni 2025 · 11:23

Koningin Máxima zag dinsdagmorgen de ene na de andere innovatie tijdens haar werkbezoek aan schoonmaakbedrijf CSU. De koningin bezocht het bedrijf in Uden omdat het in november de Koning Willem I-prijs, een onderscheiding voor ondernemers, won in de categorie Grootbedrijf.

De prijs was meer dan verdiend, zo stelde Máxima vast. "Het schoonmaakbedrijf is veel innovatiever dan ik had gedacht", complimenteerde ze bestuursvoorzitter John van Hoof aan het einde van haar visite.

De koningin kreeg een uniek programma voorgeschoteld, met een mix van gesprekken in het hoofdkantoor in Uden en videogesprekken met medewerkers van het bedrijf op andere plaatsen in Nederland. CSU had een complete studio ingericht, van waaruit de tienduizenden werknemers het koninklijk bezoek via een livestream konden meemaken.

Schoonmaakrobot

Máxima had een lang onderhoud met de directie waarin onder meer de toekomstplannen van CSU aan de orde kwamen, de uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrachten, en hoe de pandemie het schoonmaakwerk heeft veranderd. In de samenleving is de waardering voor de sector toegenomen, en schoonmakers zijn zichtbaarder geworden omdat ze nu vaak ook overdag werken, zo hoorde de koningin.

Aan innovaties geen gebrek bij CSU, leerde Máxima aansluitend. De schoonmaakrobot Ella was nog niet geprogrammeerd om de vloer schoon te maken, maar de koningin kreeg wel een demonstratie van de opleiding- en instructievideo's in virtual reality. Ook bekeek Máxima de nieuwe werkkleding, die deels gemaakt is van gerecyclede PET-flessen, en sprak ze via een videolink met een bermschoonmaker langs de A15.

Emotioneel werd het even toen een werkneemster vertelde over de hulp die het bedrijf had gegeven bij het wegwerken van haar schuld. Máxima reageerde vol begrip. Financieel fitte werknemers zijn ook geestelijk gezonde werknemers, zo wist ze uit haar andere werkzaamheden.

Blauwe zeep

Koningin Máxima heeft aan het einde van haar werkbezoek een speciale zeep cadeau gekregen. Ze kreeg een speciale blauwe handzeep, die in coronatijd moet helpen bij het goed handen wassen. Het zeepblok verschijnt pas over drie weken op de markt en ook de medewerkers van CSU, die de zeep ontwikkelden, moeten nog wachten op hun exemplaar.

Dankzij de blauwe kleur is goed te zien of de handen ook echt op alle plekken zijn gewassen. Voor het afspoelen is enige tijd nodig, zodat daarmee meteen is voldaan aan het gezondheidsadvies om minstens 20 seconden de handen te wassen. Máxima nam het pakketje met zeep dankbaar in ontvangst. Het was één van de voorbeelden van vernieuwing en innovatie waarop CSU inzet, met name om het werk voor de medewerkers veiliger en gezonder te maken.

Met een jaarlijkse wedstrijd wordt het personeel aangemoedigd om met suggesties en verbeteringen te komen. Zo was bedacht dat foamwielen onder de schoonmaakkar ervoor zorgden dat het wagentje geruisloos door een verzorgingshuis kon rijden, en de bewoners niet zouden storen. "Het lijkt een kleine uitvinding, maar ik had me niet gerealiseerd dat dit belangrijk was", aldus Máxima bewonderend.

UDEN - Koningin Maxima tijdens een werkbezoek aan schoonmaakbedrijf CSU, de winnaar van de Koning Willem I Prijs in de categorie Grootbedrijf. ANP ROYAL IMAGES POOL PIROSCHKA VAN DE WOUW

Bron: ANP

Afbeelding van deze persoon
Meer over deze royalMáxima Zorreguieta Cerruti
Máxima Zorreguieta Cerruti

Meest gelezen

Lees ook

Mis niets van Blauw Bloed

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

Lees onze privacyverklaring.