De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Dít is de historie van de Glazen Koets die gebruikt wordt met Prinsjesdag
16 september 2025 · 09:00
Update: 16 september 2025 · 09:06
In 2016 wordt voor het eerst in tijden de Glazen Koets weer van stal gehaald tijdens Prinsjesdag. Eerst vanwege de restauratie van de Gouden Koets, maar in 2022 besluit koning Willem-Alexander het rijtuig vanwege zijn omstreden verleden voorlopig te vervangen door de Glazen Koets. Maar wat is de geschiedenis van dit rijtuig? We zochten het voor je uit.
Het is 1826 wanneer de bouw van de Glazen Koets wordt afgerond. Het rijtuig is gebouwd in opdracht van koning Willem I (1772-1843) door Pierre Simons uit Brussel. De opvallend grote koets is voorzien van een ongecompliceerde, marineblauw gekleurde carrosserie. Deze is omlijst door een royale, goudkleurige rand met daarop afbeeldingen van laurier- en eikenblad. Vanaf 1840 rijdt de Glazen Koets op Prinsjesdag. Later wordt deze vervangen door de Gouden Koets.
Lees verder onder de foto.
Waarom deze naam?
De naam dankt het rijtuig aan het glas dat de ornamenten beschermt. Een bijzondere techniek voor die tijd, zo weet stalmeester van de koning Hans Veenhuijzen, ons te vertellen. "Het bijzondere is dat deze glazen panelen best een lastig procedé waren om te maken. Het is als het ware 3D-glas gevormd omhoog en in een bocht. En dat dan zonder dat er belletjes zichtbaar zijn in het glas zelf."
Lees verder onder de foto's.
De Nederlandse vlag is ook zichtbaar aan de buitenkant van de Glazen Koets. Het interieur bestaat uit purper fluweel en een hemel vervaardigd van witte zijde. Op het portier is het koninklijk wapen uit die tijd geschilderd. Wanneer het rijtuig niet gebruikt wordt, staat deze in het koetshuis van het Koninklijk Staldepartement.
Lees verder onder de foto's.
Het gebruik van de Glazen Koets is omgeven met protocollaire regels. Alleen een vorst, prins of prinses mag in een koets met rondom glas zitten. Als de koning er zelf in plaatsneemt, worden acht paarden ingespannen, in alle andere gevallen 'maar' zes. Nodig is dat niet; bij oefenritten volstaan twee paarden. Naast de koets lopen lakeien, die het portier openen en sluiten en een trapje uitklappen.
Lees verder onder de foto.
Favoriet van koningin Wilhelmina
Koningin Wilhelmina (1880-1962) had een voorkeur voor de Glazen Koets en vond de Gouden Koets maar opzichtig en onpraktisch. In het begin van de twintigste eeuw wisselde de koningin de twee koetsen af. De oudste van de twee, de Glazen Koets, wordt daarnaast alleen ingezet bij speciale gelegenheden. Zo rijden koningin Juliana en prins Bernhard in 1966 als ouders van de bruid in de Glazen Koets naar het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus.
Lees verder onder de foto.
Prinsjesdag
Door de restauratie van de Gouden Koets rijdt de koning vanaf 2016 in de Glazen Koets tijdens Prinsjesdag. Met uitzondering van 2020 en 2021, want vanwege de coronapandemie worden auto's ingezet. In januari 2022 besloot de koning dat hij de Gouden Koets niet meer gaat gebruiken en voorlopig in de Glazen Koets arriveert. Sinds datzelfde jaar vergezelt ook prinses Amalia haar ouders in de koets.
Beeld: ANP
Meest gelezen
- Catherine schittert in nieuwe couture jurk tijdens staatsbanket
Staatsbezoek 🇬🇧-🇺🇸
Catherine schittert in nieuwe couture jurk tijdens staatsbanket
- Het Prinsjesdag-debuut van prinses Ariane: "De grootste uitdaging is het trapje van het rijtuig"
Derde dinsdag van september
Het Prinsjesdag-debuut van prinses Ariane: "De grootste uitdaging is het trapje van het rijtuig"
Lees ook
- Kijk mee: koning vliegt tijdens para-oefening en zwaait naar zijn moeder
Vliegbasis Eindhoven
Kijk mee: koning vliegt tijdens para-oefening en zwaait naar zijn moeder
- Koningin Máxima openhartig over verlies zusje bij bezoek aan Hersenbank
Nederlandse Hersenbank
Koningin Máxima openhartig over verlies zusje bij bezoek aan Hersenbank