Ga naar submenu Ga naar zoekveld

De historie van de Glazen Koets die gebruikt wordt met Prinsjesdag

16 september 2024 · Leestijd 3 min

In 2016 wordt voor het eerst in tijden de Glazen Koets weer van stal gehaald tijdens Prinsjesdag. Eerst vanwege de restauratie van de Gouden Koets, maar in 2022 besluit koning Willem-Alexander het rijtuig vanwege zijn omstreden verleden voortaan te vervangen door de Glazen Koets. Maar wat is de geschiedenis van dit rijtuig? We zochten het voor je uit.

Het is 1826 wanneer de Glazen Koets voor koning Willem I (1772-1843) wordt afgemaakt door Pierre Simons uit Brussel. De opvallend grote koets is voorzien van een ongecompliceerde, marineblauw gekleurde carrosserie. Deze is omlijst door een royale, goudkleurige rand met daarop afbeeldingen van laurier- en eikenblad. Vanaf 1840 rijdt de Glazen Koets op Prinsjesdag. Later wordt deze vervangen door de Gouden Koets.

Lees verder onder de foto.

ANP-452110406
De Glazen Koets.

Waarom deze naam?

De naam dankt het rijtuig aan het glas dat de ornamenten beschermt. Een bijzondere techniek voor die tijd, zo weet stalmeester van de koning Hans Veenhuijzen, ons te vertellen. "Het bijzondere is dat deze glazen panelen best een lastig procedé waren om te maken. Het is als het ware 3D-glas gevormd omhoog en in een bocht. En dat dan zonder dat er belletjes zichtbaar zijn in het glas zelf."

Lees verder onder de foto's.

ANP-347501820
De glazen rand waar de Glazen Koets zijn naam aan dankt.
ANP-353069029
Het monogram van koning Willem I.
ANP-347499919
Bovenop het dak bevindt zich een goudkleurige kroon van hout, geplaatst op een kussen in de kleur rood.

De Nederlandse vlag is ook zichtbaar aan de buitenkant van de Glazen Koets. Het interieur bestaat uit purper fluweel en een hemel vervaardigd van witte zijde. Op het portier is het koninklijk wapen uit die tijd geschilderd. Wanneer het rijtuig niet gebruikt wordt, staat deze in het koetshuis van het Koninklijk Staldepartement.

Lees verder onder de foto.

ANP-353069051
Het interieur en de hemel van witte zijde van de Glazen Koets.

Het gebruik van de Glazen Koets is omgeven met protocollaire regels. Alleen een vorst, prins of prinses mag in een koets met rondom glas zitten. Als de koning er zelf in plaatsneemt, worden acht paarden ingespannen, in alle andere gevallen 'maar' zes. Nodig is dat niet; bij oefenritten volstaan twee paarden. Naast de koets lopen vier lakeien, die het portier openen en sluiten en een trapje uitklappen.

Lees verder onder de foto.

ANP-300892074
De Glazen Koets in 1992.

Favoriet van koningin Wilhelmina

Koningin Wilhelmina (1880-1962) heeft een voorkeur voor de Glazen Koets en vindt de Gouden Koets maar opzichtig en onpraktisch. Wilhelmina gebruikt de Glazen Koets dan ook op Prinsjesdag. Verder wordt de koets ingezet bij speciale gelegenheden. Denk aan het huwelijk van toenmalig prinses Juliana en prins Bernhard in 1937 en het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus in 1966. Het is de traditie dat het bruidspaar de Gouden Koets gebruikt en de ouders in de Glazen Koets arriveren.

Lees verder onder de foto.

ANP-312913286
Toenmalig koningin Juliana stapt uit de Glazen Koets op de huwelijksdag van prinses Beatrix en prins Claus in 1966.

Prinsjesdag

Door de restauratie van de Gouden Koets rijdt de koning vanaf 2016 in de Glazen Koets tijdens Prinsjesdag. Met uitzondering van 2020 en 2021. Vanwege de coronapandemie worden auto's ingezet. In januari 2022 besluit de koning dat hij de Gouden Koets niet meer gaat gebruiken en voortaan altijd in de Glazen Koets arriveert.

ANP-361302572
Koning Willem-Alexander en koningin Máxima stappen uit de Glazen Koets in 2018.

Beeld: ANP

Geschreven door

Renée Prenger

Lees meer over de royals

Misschien ook wat voor jou

Blauw Bloed nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens in de twee weken een persoonlijke nieuwsbrief vol royaltynieuws, tips en exclusieve content in je inbox.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.

--:--