De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Van zoÂmerÂverÂblijf tot feestpaleis: binnenkijken bij Paleis Het Loo
Achtergrond
Leestijd: 4 minDoor Anna Tiemens
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Achtergrond
Leestijd: 4 minDoor Anna Tiemens
Paleis Het Loo heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot koning-stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary Stuart. Sindsdien hebben vele Oranjes in het paleis overnacht, maar de laatste jaren gebruikt de familie het vooral als feestlocatie. Royaltyjournalist Josine Droogendijk neemt je mee in de historische vertrekken van het paleis.
"Paleis het Loo is jarenlang het thuis geweest voor de familie Van Oranje. Hier hebben heel veel majesteiten en hoogheden gewoond", vertelt royaltydeskundige Josine Droogendijk. Het Apeldoornse paleis wordt tot 1977 door leden van de koninklijke familie bewoond. Sinds 1984 stelt het paleis zich als Nationaal Museum Paleis Het Loo open voor publiek en vinden er tentoonstellingen en evenementen plaats. In 2018 begint een grondige renovatie, waarbij verschillende delen van het zeventiende-eeuwse paleis weer in oude staat worden hersteld. In de loop der eeuwen worden sommige vertrekken niet meer gebruikt of krijgen ze een andere bestemming. Tijdens de renovatie krijgt elke kamer weer de oorspronkelijke bestemming en inrichting. In 2023 is de ondergrondse uitbreiding van het paleis afgerond.
Lees verder onder de foto's.
Het paleis heeft een rijke historie. Stadhouder-koning Willem III en zijn echtgenote Mary Stuart kopen in 1684 een klein kasteel: Het Oude Loo. Ernaast laten ze een nieuw zomerverblijf bouwen: Paleis Het Loo. Het paleis dient voor Willem III en Mary als jachtverblijf en zomerpaleis. De slaapkamers van zowel stadhouder-koning Willem III als Mary Stuart zijn te bewonderen in het paleis. Vele jaren later woont prinses Wilhelmina als kind met haar ouders, koning Willem III en koningin Emma, op Paleis Het Loo. Als Wilhelmina koningin is, woont ze met haar echtgenoot prins Hendrik en dochter prinses Juliana een deel van het jaar op het paleis in Apeldoorn.
Lees verder onder de foto's.
Als Wilhelmina koningin is, woont ze met haar echtgenoot prins Hendrik en dochter prinses Juliana een deel van het jaar op het paleis in Apeldoorn. Josine vertelt: "Dit is het paleis waar Juliana is opgegroeid en waar Beatrix naar toe ging in de vakanties om te spelen." Koningin Juliana en prins Bernhard verblijven jaarlijks gedurende de zomermaanden enkele weken op Paleis Het Loo. Een aantal vertrekken in het paleis worden voor Bernhard ingericht, waaronder een zitkamer en werkkamer. Het moet een bijzondere plek voor het stel zijn; Bernhard vraagt Juliana ten huwelijk op het paleis in 1936.
Lees verder onder de foto's en de video.
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Ook prinses Margriet en haar echtgenoot Pieter van Vollenhoven gaan op Paleis Het Loo wonen. De eerste jaren van hun huwelijk wonen ze in een zijvleugel van het paleis. Hier worden ook de vier prinsen Maurits, Bernhard, Pieter-Christiaan en Floris geboren. "Er werden in die tijd best veel leuke familiefoto's vrijgegeven. Je ziet dat prinses Margriet echt als een prinses daar leefde. Je merkt aan alles: hier woont niet zomaar iemand dit is echt een prinses."
Lees verder onder de foto's.
De laatste jaren worden er vooral veel feesten of chique diners gehouden op Paleis het Loo. Het burgerlijk huwelijk van prins Maurits en prinses Marilène wordt in 1998 in de audiëntiezaal van het paleis voltrokken. Later kondigen prins Floris en prins Pieter-Christiaan gezamenlijk hun verlovingen aan in diezelfde zaal. Ook viert koning Willem-Alexander zijn veertigste verjaardag op het Paleis Het Loo. "Met die koetsen die aan kwamen rijden en de prinsessen in roze jurken, dat was echt een sprookje", vertelt de royaltyjournalist.
Lees verder onder de foto's.
Het jachtslot in de buurt van het paleis, Het Oude Loo, wordt door de familie privé gebruikt. "Prins Hendrik gebruikte vroeger het slot om te kunnen jagen en na die jacht diners te kunnen geven. Stap je daar naar binnen, dan stap je als het ware in een geschiedenisboek", zegt Josine. Tegenwoordig komt de koninklijke familie hier samen tijdens vakanties. In 2022 bieden koning Willem-Alexander en koningin Máxima Het Oude Loo aan als opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne. Ook kunnen buitenlandse royals hier verblijven. "Omdat Het Oude Loo midden in het bos ligt, is het een hele rustige plek. Toen koningin Beatrix in 2006 hoorde dat de Japanse prinses Masako te maken had met een burn-out bood ze aan om hier een paar maanden te verblijven. Even om tot rust te komen", legt Josine uit. Tijdens het staatsbezoek aan Nederland in 2026 verblijven de Japanse keizer en keizerin ook in het jachtslot.

Op 27 juni organiseert Blauw Bloed een ontmoetingsdag met lezingen van o.a. Josine Droogendijk en workshops van Berry Rutjes en Jan Jaap van Weering. Geef je snel op via de link.
Beeld: ANP/ Youtube @PaleisHetLoo
